Sunday 17 February 2013

Untukmu.. Teman..

Petang tadi, bumi di mana saya berpijak, telah dibasahi dengan hujan, rahmat untuk segala penduduk muka bumi ini. Dan ketika itu juga, sahabat saya, Muhammad Aiman, telah pergi menemui Allah lebih awal daripada kita semua. Mungkin hujan ketika itu menangisi pemergiannya ke alam lain. Dan ketika itu juga, gugurlah seorang hamalul quran, orang yang bersungguh-sungguh menjaga Al-Quran, Moga-moga dia tergolong daripada kalangan mereka yang dimuliakan Allah pada hari qiyamat nanti. Aminn. Dan, saya menukilkan satu puisi khas buat Al-marhum, yang menemani saya selama 3 tahun, dalam usaha untuk menghidupkan al-Quran dalam jiwa, di Maahad Tahfiz Sains Nurul Aman Kok Lanas.



Untukmu, Teman...

Teman,
seorang yang setia di sisi,
seorang yang tidak pernah mengalah,
untuk mengukir senyuman di bibirku.
seorang yang tidak pernah penat,
menghulurkan tangan kepadaku,
andaiku tersungkur di medan perjuangan.

Teman,
bicaramu mengingatiku kepada Pencipta,
kalammu membuatku kenal siapaku yang sebenarnya,
wajahmu yang sentiasa tersenyum,
terukir di sanubari.
                                                                                                                                                                                                                        
Teman,
kini, kau telah meninggalkanku,
pergi bertemu Penciptamu,
tanpa salam perpisahan buatku,
buatku tertanya-tanya,
mampukah kita bertemu lagi di syurga nanti?

Teman,
setiap kenangan yang kita ukir bersama,
ia semakin jauh pergi dari realiti,
tapi Tuhan ciptakan hati,
supaya kenangan yang berlalu pergi,
sentiasa terukir di situ,
agar kenangan itu,
tidak luput dimamah waktu.

Teman, 
saat ini aku tidak mampu lagi menemanimu,
kerana jasadmu bukan lagi di alam ini,
yang aku mampu hanyalah berdoa agar,
kamu tenang di sana,
agar kamu bergembira di sana,
agar, hubungan yang kita bina,
kekal hingga ke syurga,
Akanku titiskan air mata rindu,
agar kenangan bersamamu sentiasa mekar di hati.

Teman,
Tunggu aku di syurga nanti.
Salam perpisahan ku titipkan buatmu,
Muhammad Aiman.
Al-Fatihah.

No comments:

Post a Comment